Stuffed Butternut Squash

27 Aug

Om tijdens de vakantie nergens op te hoeven letten houden mijn lief en ik ervoor en erna een heuse balansweek. Veel groentes,  dus veel vitamines en vezels, weinig vet en suiker en minder koolhydraten. En dat blijkt dus enorm inspirerend te werken! Zo kocht ik dus een flespompoen (in het engels bekend als Butternut Squash). Daar had ik nog nooit mee gekookt en ik had echt ontzettend veel zin om ermee aan de slag te gaan!

Ik heb me vol overgave op het uithollen van de pompoen gestort want dat blijkt geen makkelijke klus. Maar het is gelukt! De uitgeholde helften waar nog best veel vruchtvlees in zat heb ik vast op 180 graden in de oven gezet (in grote aardewerken schaal) zodat het zacht en gaar kon worden.
Ik heb een zoete aardappel geschild, in stukken gesneden, gewassen en in kokend water opgezet.
In een wok ben ik een prutje gaan maken: Eerst natuurlijk een ui en 2 tenen knoflook. Toen dit zacht begon te worden heb ik er ongeveer 300 gram rundergehakt aan toegevoegd. Stevig omscheppen op hoog vuur zodat het snel rul wordt en het vocht verdampt. Hier heb ik een flinke eetlepel kerrie en ietsje minder (maar wel veel) paprikapoeder, een theelepel kurkuma, peper en zout bijgedaan, gevolgd door een in stukjes gesneden paprika. Alles blijven omscheppen tot het zacht wordt, doe er dan een flinke hand doperwten, de (inmiddels bijna gare) zoete aardappel en de stukjes pompoen bij. Goed mixen. Haal de pompoenhelften uit de oven en schep dit (nu al overheerlijke) prutje in de pompoen. Dit past natuurlijk niet, is veel te veel, dus doe de rest ernaast en omheen in de schaal.
Dik een half uur terug in de oven, op 180 graden en zodra de bovenkant knapperig wordt is het klaar!

Het is werkelijk superlekker en de prut die je overhoudt kun je invriezen of morgen eten..ideaal!

Overigens wees mijn collega me erop dat als je de complete helften (zonder pitten dus, maar dus ook nog niet uitgehold) eerst in de oven zet, het vruchtvlees zacht wordt en je de helften veel beter kunt uithollen. Koekoek!

* Boodschappenlijstje: 1 flespompoen, 1 grote zoete aardappel, 1 grote ui, knoflook, 300 gram rundergehakt, kerriepoeder, paprikapoeder, kurkumapoeder, paprika, doperwten (vers of uit de diepvries)

Geef een reactie

