Bananenpannenkoekjes

3 Nov

Ik lees er steeds over; de gezonde, alternatieve bananenpannenkoekjes. Maar hoe maak je die dan? Je kan toch niet zomaar een banaan bakken?
Wel dus.

Bananenpannenkoeken

Ik kwam het recept  tegen via Pinterest en je kunt het filmpje ook zelf even bekijken: http://youtu.be/rKEAFOFnoes Het is Miss Lipgloss en ook niet haar eigen recept, maar ze legt het wel goed uit, met goede tips & tricks.
Bij deze mijn uitleg!
Neem een super(over)rijpe banaan en snijd deze in plakjes. Prak ‘m daarna zó fijn dat de banaan zo goed als vloeibaar is. Breek dan 2 eieren en klop deze er goed doorheen. Miss Lipgloss gebruikt Stevia of suiker om zoeter te maken, maar dat vind ik niet nodig. Wel doe ik er een flinke snuif kaneel door!

Verhit een pan op medium vuur en giet er een paar druppen olie in. Het beste is om de pannenkoekjes zo klein te houden dat er zeker 3 tegelijk in de pan passen, anders zijn ze niet te hanteren. Dus giet een klein beetje beslag in de pan en wacht totdat het bijna helemaal gestold is. Daarom is het belangrijk het vuur niet te hoog te hebben, anders verbrand de onderkant, maar blijft de rest soep.
Het omkeren is nogal een onderneming. Van de 12 die ik er inmiddels gebakken heb, is het me gelukt om er maar liefst 1 (één. ÉÉN!) heel te houden. Deze gelukkige pannenkoek ziet u hierboven op de foto. *buiging*
Volgens het filmpje moet je je spatel er voorzichtig onder zetten en dan shaken zodat de pannenkoek goed op je spatel komt..succes.
Stukken bananenpannenkoek zijn trouwens net zo lekker en zoals mijn moeder altijd zei: “Het gaat toch kapot in je buik!”

Goed idee van Miss L. om er wat fruit bij te doen! Ik koos voor bessen én frambozen en voor wat strepen honing! Het was een heerlijke lunch, lekker zoet in plaats van hartig en toch heel verantwoord!

*** Boodschappenlijstje: ei, framboos en bessen. Die banaan die je gebruikt heb je een week geleden al gekocht!

Geef een reactie

